torsdag 27. januar 2011

Novelle "Kven sin kropp er dette"

I dag har jeg lest en novelle. <<Kven sin kropp er dette>> var skrevet av Rønnaug Kleiva. Den novellen er hentet fra samlingen Cops og andre noveller for ungdom, som kom ut i 1994. Rønnaug Kleina er en kjent norsk forfatter, dramatiker og barnebokforfatter. Hun ble født i 1951 på Sunnmøre. Kleiva er utdannet cand. mag. med lærerskole, idrett grunnfag og norsk mellomfag. Hun har også tatt forfatterstudiet i Bø. Hun debiuterte i 1985 med diktsamlingen Animasjion. Hun har siden gitt ut 22 bøker for voksen og for barn.


Novellen forteller en trist historie om unge kvinne. Jeg tror at hun er ungdomer. Hun har en rolig familie. Moren henne snakker veldig mye, men papa til henne er stille. Hovedpersonen- unge jenta- hører på de andre. Moren henes liker jobben sin og hun er gla i livet sitt. Hun sier hele tiden at dattera hennes er det beste som hun fikk fra livet. Historien foregår i forskelige sted. Først jenta dusjer seg og ser på kroppen sin. Etter på hele familien sitter sammen og drikker te fra oransje kopper. De snakker. Til slutt Mora kjører henne til sykehuset. De snakker om biler, og at alt i livet har sin pris. Til slutt av novellen jenta gikk inn til sykehuset. 


Jeg synes at novellen er ikke kronologisk. I teksten vi kan finne tilbakkeblikk og frampekk. Det er presentasjon av 3 mennesker og 3 steder hvor skjer novellen. Jeg synes at det er et høydepunkt. Avslutt av novellern kan være overraskende, men ikke for alle. Teksten er skrevet i nynorsk. Historien er skrevet i jegforteller.


Jeg synes at de var en skjempe bra historie. Jeg tror at jenta er gravid og hun vil gjore abort. Mora vil hjelpe henne som mulig hun kan. Det er en skjempe fint novelle for alle ungdomer. Ambefaler. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar